- دکتر عبدالرحمن مصلح
دانستنی های مدیران آموزشی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
ارزشیابی کیفیت فرآیندهای رشته مدیریت آموزشی 2
واکاوی شایستگی های دانش آموختگان رشته مدیریت آموزشی برای اشتغال در بخش آموزش و توسعه منابع انسانی سازمانهای صنعتی 4
باز اندیشی مطالعات مدیریت آموزشی در دو دهه اخیر : درس هایی برای آینده 8
باز نمایی هویت رشته مدیریت آموزشی در ایران با تاکید بر مقالات منتشر شده در مجلات تخصصی 10
تحلیل ساختار تولیدات علمی حوزه مدیریت آموزشی ایران 12
تاملی بر آموزش پذیری مدیریت آموزشی : انتقادها و دیدگاه ها 13
مقوله بندی نظرات صاحب نظران در باب آموزش پذیری مدیریت 14
بررسی دیدگاه های موافق 15
دیدگاه مخالفان با آموزش پذیر بودن مدیریت 18
تکنولوژی اطلاعات در مدیریت آموزشی 21
پارادایم فناوری اطلاعات در آموزش 24
فناوری اطلاعات و آموزش 25
مزایا فناوری و اطلاعات در آموزش 26
کاربردهای فناوری اطلاعات در آموزش و یادگیری 26
کاربرد رایانه در فرآیند یاددهی-یادگیری 27
مسائل جاری در ادغام فناوری 28
مسائل آموزشی 29
نگرانی در مورد نابرابری 29
توسعه حرف های نا کافی 30
عدم رهبری آگاهانه 31
عامل بالقوه برای ادغام موثر ICT 32
کاربست رویکرد حل مساله در ارزشیابی کیفیت برنامه های درسی در آموزش عالی 33
نقش مدیریت دانش در موسسات آموزشی 36
مدیریت دانش در آموزش 36
یک رویکرد مدیریت دانش آموزش 37
هدف مدیریت دانش در آموزش 37
توانمند سازی معلمان چشم انداز مدیریت آموزشی 38
راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکت در سازمانهای آموزشی 42
کاربست مؤلفههای مدیریت جهادی در سازمانهای آموزشی 45
مؤلفههای مدیریت جهادی در قالب مقولات و زیر مقولات 47
طراحی الگوی اجرایی مهارتهای مدیریتی مدیران 49
منابع و مآخذ 51
مقدمه
رشد و تعالی هر ملتی مرهون هوشمندی و تلاش آن ملت در شناسایی و کسب آمادگی برای مواجهه با چالش های پیش روی آنها است (امیران و همکاران، 1391) و اگر چیزی هست که اندیشیدنی و واقعا مهم باشد، آینده است. در چنین شرایطی است که سازمانها و کسبوکارها به عنوان موجوداتی زنده و ارگانیک، میبایست هوشمندی و توانایی خود را درزمینه درک محرکهای بیرونی ارتقا داده و به عنوان عنصری فعال در عرصه کسبوکار ظاهر شوند. آینده با تمام آشفتگیها؟ ابهامها و عدم اطمینانهای خود بی تردید فضایی است که فرضت های بزرگ پیشتازی را در خود نهفته دارد و طبیعتا بیشترین شانس بهرهگیری از این فرصتها را دارند که از پیش خود را آماده کرده و در کمین آنها نشسته و برای بهرهبرداری از وضعیتهای گوناگون متصور، تمرین نموده و آمادگیهای لازم را کسب کرده باشند.
شاید بیدلیل نباشد که بر سر در دانشگاه آکسفورد نوشته اند که ((آینده)) مکانی نیست که به آنجا میرویم، جایی است که آن را به وجود می آوریم و شاید به همین خاطر است که میگویند در جهت یافتن مسیر درست زندگی در جهان، تنها دانش واقعا سودمند، دانش و معرفت نسبت به آینده است و به قول جیمز ایگلوی آیندهشناس (مدیر شبکه جهانی تجارت) (اگر بخواهیم انسان خوبی باشیم، ناگزیر باید آیندهپژوه باشیم)). ((پیتر دراکر)) در کتاب خود ((کنترل آشوب و هرجومرج)) اعتقاد دارد که یکی از مهمترین مهارتهای مدیریتی در کنترل دوران آشوب، آیندهنگری است. اگر آیندهپژوهی بیشتری انجام ندهیم، با مشکلاتی روزافزونی در تصمیمگیریها مواجه خواهیم شد. تصمیمهای خوب بستگی کامل به دورنگری دارد (گودرزی و همکاران، 1394).
مدیریت آموزشی به عنوان یکی از رشته های علمی پرکاربرد که با طیف بسیار وسیعی از مسائل سروکار دارد، نیازمند میزان بالایی از سازگاری است که امروزه به علت عدم برخورداری از عنصر آیندهنگری در مطالعات این رشته و عملکرد واکنشی آن نسبت به تغییرات آنی و روزمره، برخلاف فضاهای کسبوکار امروزی نتوانسته است کارکردهای بایسته خود را در حوزه مطالعات فراروی خویش ایفا نماید (دراکر،2004). خلا محتوایی در این رشته در ارتباط با موضوع آینده و فقدان نگاه آیندهنگرانه و آیندهپژوهانه در مطالعات مدیریت آموزشی تصویری نادرست از مدیریت آموزشی به دست داده است و برای اصلاح این وضعیت لازم است ضمن بهرهگیری از روش های آیندهپژوهی و یافتههای سایر علوم گامی موثر در جهت شناسایی وضعیت آینده مطالعات مدیریت آموزشی برداشته شود. پیتر دراکر در کتاب ((مدیریت در جامعه آینده)) عنوان کرده است که، ((آینده به گونه غیر منتظرهای تحول خواهد یافت و شرط ماندگاری در چنین جامعهای تغییرپذیری و حتی تغییر آفرینی است)) (دراکر، 2004).
اکثر تشریفات مدیریتی امروز در مقایسه با یک یا دو نسل پیش خیلی تغییر کرده است. سلسله مراتب سختتر شده، اما از بین نرفته است، کارکنان عملیاتی باهوشتر شدهاند و بهتر آموزش دده اند، اما هنوز پشت تصمیمات اجرایی صفکشیدهاند و مدیران همان کارهای روزمره مانند بودجهبندی، تعیین وظایف، ارزیابی عملکرد و ترغیب کارکنان به عملکرد بهتر را انجام میدهند. لذا درحالیکه موضوعاتی همچون برنامهریزی، رهبری، سازماندهی، خلاقیت، بهره وری، کارآفرینی، انگیزش، ریسکپذیری، مدل های مدیریت، مدیریت دانش، سازمان یادگیرنده، نوآوری، مدیریت کیفیت جامع، تکنولوژی، بازاریابی، توزیع، برندها و سیستم ها و ... مورد توجه و مطالعه متفکرین مدیریت قرارگرفته است، موضوعاتی همچون آینده مدیریت آموزشی و افقهای پیش روی آن و نگاه آیندهنگرانه به مدیریت کمتر موردتوجه قرارگرفته است (وندل،1384).